Milyen csapágyat vegyek?

2014.10.06. 09:53

Mint ahogy az előző cikkekből már kiderült, a csapágyak készítése immár egészen régi mesterség. Nagyon sok országban gyártják, nagyon sok gyárban és nem meglepő módon rengeteg minőségben. De vajon tényleg olyan óriási különbség van egy-egy márka között, vagy csak a nevet vesszük meg egy olyan csapágynál, mint a FAG csapágy, vagy SKF csapágy, vagy éppen a Koyo csapágy?

Csapágy márkák montázs.jpg

A válasz természetesen az, hogy nem csak a nevet vesszük meg. De elsőnek, hogy ezt megvizsgáljuk egy két tévhitet el kell oszlatni. Az első a csapágyak egyik különleges képessége, mégpedig az, amelyik a C3-mas jelzéssel vannak ellátva. Ezekről sokan azt gondolják, hogy strapabíróbbak, erősebbek, mint a normál csapágyak, de sajnos ez az állítás nem igaz. Sem anyagában, sem működésében, sem minőségében nincsen különbség a C3-mas és a sima csapágyak között. A legnagyobb különbség abban van, hogy minimális hézag van a C3-mas csapágyaknál. Erre azokon a helyeken van szükség, ahol nagy a melegedés veszélye és a normál csapágyak hamar tönkremennének. Ez az apró hézag okozza a "kotyogást" is, amely a C3-masoknál megfigyelhető.

A másik tévhit az, hogy nagy megerőltetést végző helyeken, ahol a csapágy nem csak forgómozgásból adódóan kap terhelést (esetleg ütődést), így hamar tönkremennek a csapágyak, oda érdemesebb magas minőséget beletenni, így hosszabb lesz az élettartalma. Sajnos ez sem igaz, mert a jó minőségű csapágyakat is elsődlegesen a megadott mozgásra tervezték, és a másfajta megerőltetés a legjobb minőségeket is hamar tönkreteszi, ezért minimális lesz az élettartalmi különbség, ám árban akár hat-hétszeres különbség is lehet.

Mitől lesz mégis ekkora árkülönbség a fentebb említett legjobb minőségek és a kínai például CMB vagy KG, vagy éppen az orosz GPZ csapágyak között? Leginkább a szabályszerű használatból eredő élettartam különbsége és az, hogy milyen fordulatszám az, amit hosszabb távon is kibír.

Egy nehezen elérhető helyen lévő és nagyobb fordulatszámot végző csapágyaknál érdemes a legjobb minőséget használni, de kisebb fordulat esetén is legalább közepes cseh (ZKL, esetleg szlovák ZVL), vagy lengyel (FLT) csapágyat használni. De nagy fordulatszámon működő gépek esetében mindig érdemes a hosszú élettartamért beáldozni egy drága, ám minőségi csapágyba, így elkerülhető a gyors amortizáció és, hogy hamar kelljen újra cserélni.

Vannak esetek, amelyeknél érdemes mérlegelni. Például egy könnyen elérhető, ám nagy fordulaton dolgozó mezőgazdasági gép esetén, ahol a koszolódás elkerülhetetlen, ott mérlegelni kell (vagy éppen tesztelni), hogy melyik csapágy milyen élettartammal bír az árához képest. Hiszen bár van különbség a porvédők között is, mégsem biztos, hogy akkora, mint amilyenre számítanánk, így lehet, hogy egy-egy ilyen nagyon piszkolódó helyre egy olcsóbb megoldás is megfelelő és habár hamarabb tönkremegy, mégis könnyen tudjuk cserélni. Igaz, ha már a szét- és összeszerelés nem ilyen egyszerű, akkor várhatóan egy jobb minőség lesz a befutó, így nem lesz olyan sűrűn kiesés, mint egy olcsóbb verziónál.

Mindenképpen alaposan érdemes átgondolni, hogy milyen csapágyra is van szükségünk. Fontos, hogy a ki és be szerelésből fakadó időveszteséggel és az ebből fakadó kieséssel is számoljunk, valamint a fordulatszám nagyságával. És talán, ami a legfontosabb, ha nagyon nem tudjuk, hogy mire is van szükségünk, akkor bátran kérjük a csapágykereskedésekben dolgozó szakemberek tanácsát, akik segítenek a legjobb döntés meghozatalában.

Jó vásárlást kívánunk mindenkinek!

Szakmai támogatónk: Goyo Csapágykerekedés

A bejegyzés trackback címe:

https://csapagy.blog.hu/api/trackback/id/tr896763119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása